reede, 30. august 2019

Šotimaa tripist ja raamatutest

Meie selleaastane puhkusetripp tõi meid koos sõpradega Šotimaale ja kõige muu põneva kõrval jagasime üheskoos aega siis natuke ka raamatuteemadel. Carolina, pool meile reisikaaslaste teisest tiimist, on samuti suur raamatulugeja ning koos Aarega varemgi oma reisidel raamatukogusid külastanud - seega minu ettepanekud käia läbi ühe ägeda tänavaraamatukogu juurest ja koos poole silmaga piiluda  Edinburghi raamatufestivali vastuseisu ei kohanud :).
Toreda stardiüllatusena sain vahetult enne tripi algust autos teel lennujaama neilt kingiks St Peterburgist toodud väikese meene; Faberge muuseumis, mida nad oma reisi ajal  külastasid, oli just eelnevalt lõppenud näitus “Viva la Vida. Frida Kahlo y Diego Rivera”. No nii nunnu eks, ja minu Frida-vaimustus peab siis ilmselgelt kaugele paistma :D.
Aga tegelikult andis nende Venemaa tripp meie ühisesse Šoti-reisi hoopis teise müksu; nende tehtud filigraansete Faberge munapiltide nägemise järel hakkasin otsima, kus veel neid maailmakuulsaid juveelitooteid näha saaks ja tuli välja, et just meie reisi ajal kuninganna omanduses olevaid – Mosaic Egg’i, Colonnade Eggi ja Basket of Flowers Egg’i- Edinburghi lossis saab :). Võtsime näitusele piletid ära (seekord ette, ma nii pablasin, et jääme muidu neist ilma :D) ja reisi eelviimasel päeval vaatasime need kolm ja pool imperial-muna üle ka, niiiiiii vinge :). Lootsin väga, et lossis müüakse näitusega seoses ka mahukat raamatut Faberge munadest ja kogu tema elutööst, aga sellega mul ei vedanud, raamatut pakuti vaid käimasoleva näituse kohta.

Nujah, Faberge munadest ja kuninglike perekondade ajalooga ehetest / tiaaradest olen ma vähemalt sama suures vaimustuses kui Fridast :D. Näitus, mida me vaatasime, kandis pealkirja “Russia, Royalty and the Romanovs” ning sellel eksponeeriti maalide ja esemete kaudu Vene ja Briti kroonitud peade sidemeid läbi ajaloo. Lisaks kolmele imperial-munale (Faberge töökojas tehti mune tsaariperekonna kõrval ka teistele jõukatele tellijatele, imperial eggiks loetakse neid viitekümmet kahte, mis tellitud ülestõusmispühade puhul kingiks kahe viimase valitsenud tsaari poolt oma naistele/emale) võis näitusel näha ka ühe muna - Diamond Trellis Egg'i - üllatussisu ja see tilluke elevant oligi tegelikult kogu mu näituse lemmik. Mis kõige uskumatum, seda minimõõtudes mänguasja saab tänaseni võtmega üles keerata ning youtube videost on näha, kuidas lelu isegi kõndida ja pead raputada oskab :).

Samuti nägi näitusel üht tiaarat, mida kuninganna Elisabeth II oma ametivastuvõttudel sageli kannab ja kui ma peale näitust uhke krooni tausta põhjalikumalt süüvima hakkasin, selgus, et selle inglaste valdusesse jõudmise lugu on ka omaette paras spioonikas...
Olen meie viimastel reisidel ikka proovinud üles otsida ka mõne tänavaraamatukogu ning seekord valisin väisamiseks välja ühe põneva väljanägemisega väiksema. Taolisi police box'e kasutasid ühendkuningriigi politseinikud sada aastat tagasi kohaliku jaoskonnaga ühenduse võtmiseks, nende suuremat versiooni kasutati ka protokollide lugemisel/täitmisel, lõunapausi pidamiseks või koguni kinnipeetavate eraldi hoidmiseks transpordi saabumiseni.

Paigutatud oli see raamatukogu kaunisse parki ning puhta boonusena selgus, et lisaks sellele, mida vaatama tulime, oli samasse tekkinud veel teine, lastekirjanduse mahutamiseks. Lastekast leidsin tuttavana eest ka Peter Rabbiti raamatu, suurte kogus olevate raamatute pealkirjadega äratundmismomenti ei tekkinud.

Edinburgh ise oli meie külaskäigu ajal pilgeni rahvast täis, samal nädalavahetusel toimus seal ühekorraga Military Tattoo, Rahvusvaheline Raamatufestival ja Edinburghi Tänavafestival. Royal Mile’l mahtus seetõttu hädavaevu liikuma, keerasimegi peagi sellest melust hoopis vaiksemale kõrvaltänavale ja põikasime sisse raamatufestivalile ning uudistasime sealset saginat. Mingit eeltööd mul festivaliga seoses tehtud ei olnud aga meiega samal ajal Edinburghis  viibivad ja samuti raamatuhuvilistest eestlased olid teemadest palju teadlikumad ning käisid kuulamas seal koguni paari intervjuud kirjanikega (nad kajastavad oma raamatumuljeid muide reading.sisters.est Instagrami lehel, soovitan piiluda ;)).

Reisil oli mul seekord lugemiseks kaasas koguni kolm raamatut: Oksaneni “Baby Jane”, Ruitlase “Naine” ja Michaelise “Vaikiv patsient”. Kõik said minekulennul ja kohapeal autos istumise kõrvale läbi ka ning tagasitee pidin siis hoopis mitu tundi telefonis tühmilt kaarte laduma :D.
Nu vot, oleks ikka pidanud selle neljanda raamatu samuti kotti pistma nii nagu alguses plaanisin - siis oleks tänaseks juba loetud too hetkel kätte venima jäänud “Õmblejana Madriidist”. Aga noh, küll ma selle ka varsti läbi saan - aasta alguses võetud väljakutse lugeda läbi iga nädal üks raamat ei lase ju õnneks ennast täitsa lõdvaks lasta ;).